کاتا و کومیته در کاراته چیست؟
نوشته شده توسط :

کاتا چیست؟

 

کاتا مجموعه ای از تکنيک های کاراته است که به شکلی خاص با يکديگر ترکيب شده و جنبه مبارزه با يک يا چند   حريف فرضی را دارد و از اين جهت ، نوعی تمرين فکری و ذهنی نيز تلقی می شود .کاتا ، همواره با احترام  ( ری ) شروع شده و با احترام نيز پايان می يابد . کاتا ، همچنين ، همواره با  دفاع شروع شده و اغلب با دفاع نيز تمام می شو د ، و از اين جهت دارای پيام های اخلاقی و انسان  دوستانه ارزشمندی است که مورد تائيد اسلام نيز می باشد .

 استاد (( کانازاوا ) در مقدمه کتاب (( کاتاهای بين المللی شوتوکان کاراته )) چنين می نگارد :

 (( کاتا ها ميراث به جا مانده اساتيدی هستند که اين تکنيک ها را از طريق تمرينات فرساينده ،  رويارويی  های شخصی و تجارت روحی و عاطفی ، کسب و ابداع کرده اند در نتيجه علاوه بر تکنيک های  مبارزه ای مورد استفاده در رويارويی های واقعی ، کاراته دارای شکلی از ژيمناستيک به منظور بدنسازی  و نيز فلسفه کشته است . مبارزه با يک حريف خيالی در کاتا ، مبارزه ای شخصی و انفرادی  بوده و تنها از طريق اين شکل تمرين ذهنی است که هنر رزمی ارزش می يابد . ))

(( کاتا جز کاملی از آموزش هنرهای رزمی می باشد که ياد گيری شکل ابتدايی آن با  عملی می باشدDOJOاجرای مکرر و انفرادی حرکات ، تحت نظر استاد در مکان تمرين ))

 

((اجرای کاتا به منظور نمايش نمی باشد بلکه برای کمک به خويشتن از طريق مطالعه آن برای پيشرفت قابليت هايمان در کوميته و بعد ها در کاربرد علمی آن در يک برخورد واقعی می باشد . بنابر اين ماهيت کاتا زيبايی حرکات آن نيست  ، بلکه کارائی و حرکات آن نيست ، بلکه کارائی حرکات آن است . هنگامی که اجرا کننده کاتا بتواند ارتباط زيبايی  و قدرت را با حرکات بيان نمايد و بويژه قادر باشد همان احساس را در بيننده به وجود آورد ، می توان گفت که وی بر کاتا تسلط دارد . ))

((اگر ما کاراته را به عنوان فرمی از دفاع شخصی قلمداد نماييم ، بايد تلاش کنيم تا بقيه کاتاها را نيز فراگيريم ، چون تمام تکنيک ها فقط در يک کاتا موجود نمی باشد .))

 

 

کومیته چیست؟

 

 

 

 در اجرای کاتا ما بايک يا چند حريف فرضی مواجه می شويم و فقط حرکات بدن و استفاده گستردهای  از تکنيک های حمله ای و دفاعی حريف را می آموزيم . در حالی که در کوميته ما کاربرد تکنيک های موجود در کاتا بر عليه يک يا چند حريف را می آموزيم . پس کوميته کارکردن کاتا با فواصل مختلف و در نواحی مختلف بدن حريف می باشد . بدين لحاظ اهميت کاتا و کوميته را در قياس می توان به دو چرخ يک گاری تشبيه نمود ...

 

 

 

در مجموع کوميته به دو گروه تقسيم بندی شده است :

 

 YAKUSOKU KUMITE 1- ياکوسوکو کوميته            

 

که در اين روش تکنيک ها و نواحی مورد حمله از پيش تعيين شده می باشد .

 

  JIYU KUMITE    2- جيو کوميته                   

 

که در اين روش ، قابليت افراد در حملات و دفاع ها ، آزاد می باشد .

 

ياکوسوکو کوميته دارای تمايزاتی به شرح ذيل است :

 

الف) کوميته ای که تاکيد بر آْموزش تکنيک های اصلی دارد .

 

 ب) کوميته ای اجرای مناسب تکنيک های اساسی را ارزيابی می کند .

 

 پ) MAAI کوميته ای که مهمترين اص.ل اساسی مبارزه مانند زمان بندی فاصله

 

 و غيره را مد نظر دارد . SABAKI   و جابجايی بدن ساباکی TENSHIN تن شين

 

جيو کوميته دارای هدف و مرحله نهايی کوميته می باشد حملات و دفاع ها بدون اطلاع حريف انجام می گيرند . تسوکی ضربه زدن اوکه ( دفاع کردن ) و گری ( ضربات پا ) بايد توام با کنترل باشند .

 




:: موضوعات مرتبط: کاراته دو , ,
:: بازدید از این مطلب : 1561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 بهمن 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: